Musea en andere culturele instellingen willen graag meer bezoekers. Hoe meer mensen er genieten van geexposeerde objecten en schilderijen hoe beter. En natuurlijk is het bezoekersaantal van groot belang voor de financiele situatie van culturele instituten.
Om meer mensen te interesseren voor een bezoek aan het museum worden verschillende middelen ingezet: reclame en kortingsacties moeten meer publiek trekken. Steeds meer houdt men rekening met de wensen en verwachtingen van het publiek. Wat wil de massa, wat willen zij zien, doen, voelen en beleven in een cultureel bedrijf?
Uit onderzoek van verschillende academici (Falk en Dierking, 1999, Simon 2009) blijkt dat het publiek van vandaag ‘mee wil doen’ of wil deelnemen. Nina Simon noemt vier verschillende soorten deelname: het contributiemodel, het collaboratiemodel, het co-creatiemodel en tot slot het co-optiemodel.
Akina Art Projects ondersteunt en verzorgt evenementen en activiteiten voor culturele instellingen, met als doelstelling de participatie van kunst- en cultuurbezoekers te verhogen.